Eerste maand nu met 20% korting

Gebruik de code: START

Kennisbank » Paper-optimaliseren

Hoe optimaliseer ik mijn Paper Minecraft server om lag te verhelpen

In deze tutorial lees je hoe je jouw Paper server optimaliseert om lag te voorkomen.

In deze tutorial lees je hoe je de Minecraft Paper editie – die standaard op onze servers wordt gebruikt omdat dit standaard de meest geoptimaliseerde versie is – nog verder optimaliseert zodat jouw Minecraft server nog sneller is.

In deze tutorial staat een lijst met alle aanpassingen die jij aan je server kan maken om hem verder te optimaliseren. Bij elke aanpassing staat waar je het in kan veranderen en hoeveel impact het heeft op de performance van jouw Minecraft server; aangeraden is om op zijn minst alle dingen die een hoge impact hebben op de performance van jouw server aan te passen.

Aangeraden is om altijd als eerste de chunks van je Minecraft server te pre-renderen. Dit levert al direct een enorm performance verschil op. Lees dit artikel over het pre-genereren van je Minecraft server chunks.

Ook is het aan te raden om de view distance omlaag aan te passen, omdat dit samen met het pre-renderen van chunks een erg grote impact heeft op de server performance heeft dit ook zijn eigen artikel. Lees hier hoe je de view distance van jouw Minecraft server aanpast.

Stap 1: openen van het Paper configuration bestand

Log in op het beheerpaneel van jouw server en ga naar de server die jij wil optimaliseren. Klik vervolgens op ‘Files’ en dan op ‘config’ en open dan het bestand ‘paper-worlds-defaults.yml’. In dit bestand ga je alle aanpassingen maken.

Stap 2: Optimaliseren van de server

In de tabel hieronder zie je alles wat je kan aanpassen om je server te optimaliseren, kies de dingen die jij aan wil passen en verander ze in de ‘paper-worlds-defaults.yml’ – - dit bestand heb je in stap 1 geopend. Onderaan deze tabel wordt voorgedaan hoe je zo’n aanpassing maakt.
Tip: met Ctr + f zoek je makkelijk in het bestand naar de regel die je moet aanpassen.


Regel Impact Aanpassing Beschrijving
Max-auto-save-chunks-per-tick Hoog 6 of hoger Dit getal geeft aan hoevaak de chunks opgeslagen worden wanneer de wereld wordt opgeslagen. Aangeraden is om hierbij niet lager dan 6 te gaan.
Hopper.disable-move-event Hoog True Hiermee wordt niet elke slot in elke hopper door de server gecheckt – zet hem op ‘true’.
Use-faster-eigencraft-redstone Hoog True Optimaliseert redstone machines, zet op ‘true’. Let op: Bij gebruik van plugins kan deze aanpassing ervoor zorgen dat sommige redstone machines niet meer werken.
Max-entity-collisions Gemiddeld 2 Hiermee wordt aangegeven hoe vaak mobs en andere entities met elkaar botsen, aangeraden is een waarde van 2.
Grass-spread-tick-rate Gemiddeld 4 Past de tijd aan die de server neemt voordat hij het gras van een blok naar het andere blok probeert te verspreiden. Aangeraden is 4.
Prevent-moving-into-unloaded-chunks Gemiddeld True Zorgt ervoor dat spelers een chunk die nog niet ingeladen is niet in kunnen en hiermee niet nog meer lag veroorzaken. Zet de waarde op ‘true’.
Optimize-explosions Laag True Optimaliseerd explosies. Zet de waarde op ‘true’.
Mob-spawner-tick-rate Laag 2 Dit is de tijd die de server neemt voordat hij entities probeert te spawnen uit een spawner. Aangeraden is 2. Deze aanpassing heeft geen impact op de spawnrate van de spawner.
Despawn-ranges Laag Soft: 28 en hard: 96 Mobs worden sneller gedespawned als ze buiten de spelers range zijn. Aangeraden is soft 28 en hard 96.
Container-update-tick-rate Laag Niet hoger dan 4 Dit veranderd hoe vaak inventories die geopend zijn worden ververst. Aangeraden is om hier niet hoger te gaan dan een waarde van 4.
Non-player-arrow-despawn-rate Laag 60 Despawned pijlen die door Skeletons worden afgeschoten sneller. Aangeraden is een waarde van 60.
Armor-stands-tick Laag False Zorgt ervoor dat armorstands niet meer als entities wordt gezien en kan hierdoor niet meer door water worden verplaatst. Waarde ‘false’.

Stap 3: Voorbeeld aanpassen hopper.disable-move-event

Zoek in de ‘paper-worlds-defaults.yml’ – met Ctr + f – naar de lijn met daarop ‘hopper’ en ga naar de lijn met daarop ‘disable-move-event’. Verander achter de dubbelepunt (:) ‘false’ naar ‘true’ Druk vervolgens op ‘save content’ om deze aanpassing op te slaan.

Mocht je de uitgebreide Engelse tutorial hiervan willen lezen, klik dan hier voor het de Spigotpagina van het artikel.

Door deze website te gebruiken, gaat u ermee akkoord dat wij en onze partners cookies kunnen instellen voor doeleinden, zoals het aanpassen van inhoud en reclame. Accepteren